DO-DZ

dobová kultúra –> kultúrna epocha

dokonalosť Presné, úplné a bezchybné vypracovanie formy aj obsahu diela.

Dongpo Juši (Su Š´; Su Dongpo) (1037-1101) Čínsky básnik, filozof a kaligraf. Vo svojich básniach opisoval proces umeleckej tvorby.

Donoval, Ján –> Milkin, Tichomír

Dorfles, Gilo (1910-2018) Taliansky estetik, maliar a básnik. Venoval sa hlavne mimoumeleckým estetickým fenoménom ako móda, architektúra, každodennosť, estetický vkus a gýč. Systematicky študoval aj vyjadrovacie prostriedky hlavných umeleckých druhov. Umenie vnímal v kontexte každodennosti moderného života. Bol silno kritický voči viacerým prejavom masového vkusu. Estetické diela – L´architettura moderna (1954, Moderná architektúra), Il divenire delle arti (1967, Premeny umenia),Il Kitsch. Antologia del cattivo gusto (1968, editor, Gýč. Antológia zlého vkusu), La moda della moda (1984, Móda módy), Il feticcio quotidiano (1986, Každodenný fetiš),  Dielo s estetickými myšlienkami – Conformisti. La morte dell´autentiticità (1997, Konformisti. Smrť autentickosti).

dráma Literárny umelecký druh. Hlavným umeleckým materiálom je jazyk, spravidla vo forme dialógu, ktorý nesie dramatický konflikt. O situácii sa nerozpráva, ale sa predvádza. Predvádzajúce postavy pritom niekedy vyjadrujú svoje pocity zo situácie, avšak spravidla konajú a vysvetľujú svoje konanie. Je určená predovšetkým na realizáciu v divadle, ale je plnohodnotným umením aj v písanej podobe. Svojou realizáciou na scéne sa stáva súčasťou divadla.

dramatickosť Všeobecná vlastnosť procesov, javov a ľudského života, ktoré existujú v konflitkých zrážkach a protikladoch. Veľmi významne ju využíva umenie.

dramatický Výrazová aj hodnotová kategória. Napínavý, s prudkou zrážkou ľudských, prírodných alebo nadprirodzených síl. Niekedy je jeho súčasťou rýchly spád deja, alebo rýchla premena ideí, vo vzťahoch ktorých je napätie. Obsahuje v sebe dynamiku.

dramatický konflikt Akcia antagonistických síl. Plne rozvinutý dramatický konflikt je vybudovaný na stupňovaní dramatickej krivky – –> expozícia, –> kolízia, –> kríza, –> peripetia, –> katastrofa. Uplatňuje sa hlavne v dramatickom umení, ale aj v iných umeniach, ktoré môžu prezentovať časový priebeh deja (próza, poézia, hudba a pod.)

drastický Výrazová kategória. Surový, obsahujúci násilie, krutý, neľútostný, agresívny.

Dubos, Jean-Baptiste (1670-1742) Francúzsky kňaz, historik a estetik. Skúmal zmysel umenia v živote človeka a procesy estetického vnímania. Umenie napodobuje skutočnosť, a tým uspokojuje potrebu človeka byť niečím neškodne zaujatý. Zmyslom estetického vnímania je dosiahnuť psychické vzrušenie a zahnať nudu. Hlavné dielo – Réflexions critiques sur la poésie et sur la peinture 1-2 (1719, Kritické úvahy o poézii a maliarstve, 1.-2. zv.).

Dufrenne, Mikel (1910-1995) Francúzsky estetik a filozof. Analyzoval estetický zážitok, estetickú hodnotu a estetický objekt. Estetický zážitok je bezprostredným zážitkom z umenia, pri ktorom sa z umeleckého diela stáva estetický objekt. Na základe estetického objektu preciťujeme pravdu prírody a skutočnosti. Tým sa v estetickom vnímaní spája kozmologické a osobné. Priniesol do estetiky termín –> afektívne a priori. Hlavné estetické diela – Phénoménologie de l´expérience esthétique (1953, Fenomenológia estetickej skúsenosti), La poétique (1963, Poetika), Esthétique et philosophie 1-3 (1967-1981, Estetika a filozofia 1-3).

Du Fresnoy, Charles-Alphonse (1611-1668) Francúzsky teoretik umenia. Vyjadril klasicistické predstavy o umení. Preferoval v umení úctu k majstrom, striedmosť a vyrovnávanie krajností. Sústredil tak princípy, z ktorých vyšla koncepcia  francúzskej Akadémie krásnych umení. Estetické dielo – poéma De arte graphica (1668, O maliarskom umení).

Du S´-kchung (834/837-903/908) Čínsky básnik a literárny kritik. Venoval sa princípom umeleckej tvorby a štruktúre umeleckého diela. Popri formálnej dokonalosti diela považoval za dôležitú aj jeho sugestívnosť. Dokonalosť básne je možné dosiahnuť len vnútornou perfekciou tvorcu. Hlavné dielo – Šin Pin Jan Ji (9. st., Svet poézie).

Dutton, Denis (1944-2010) Novozélandský estetik. Rozvinul evolučnú estetiku. Estetický vkus je podľa neho výsledkom evolúcie človeka. Estetické vnímanie je človeku vrodené. Hlavné diela: The forger´s art: forgery and the philosophy of art (1985, Umenie plagiátora: plagiátorstvo a filozofia umenia), The art instincs: beauty, pleasure and human evolution (2010, Umelecký inštinkt: krása, pôžitok a evolúcia človeka).

dvojznačnosť (ambiguity) Termín, ktorý rozvinula estetika New criticism. Označuje možnosť viacerých významov slov v umeleckom texte. Nie je to negatívna vlastnosť textu, naopak, vyššia ambiguita zvyšuje hodnotu textu, preto je potrebné ambiguitu v texte vyhľadávať, na čo slúži metóda –> close reading. Niekedy sa namiesto termínu ambiguita používa termín ambivalencia. Teoretici New criticism ju úzko spájali s –> iróniou a s –> paradoxom.

dynamický Výrazová aj hodnotová kategória. Živý, pohyblivý, premenlivý, tvorivý, rýchly. Význam je blízky –> dramatickému.

Dziemidok, Bohdan (1933) Poľský estetik. Venuje sa hlavne teórii umeleckej a estetickej hodnoty. Hlavné diela – antológia O komizmie (1967, O komickom), Teoria preźyć i wartości estetycznych w polskiej estetyce dziesięciolecia międzywojennego (1980, Teória estetickej skúsenosti a estetických hodnôt v poľskej estetike medzivojnového dvadsaťročia), On the aesthetics of Roman Ingarden (s P. McCormickom, 1989, O estetike Romana Ingardena), Sztuka, wartości, emocje (1992, Umenie – hodnoty – emócie), Glówne kontrowersje estetyki współczesnej (2002, Hlavné rozpory súčasnej estetiky), Estetyka Stanisława Ossowskiego (2004, Estetika Stanislava Ossowského), Amerykańska aksjologia i estetyka XX wieku. Wybrane koncepcje (2014, Americká axiológia a estetika 20. st. Vybrané koncepcie).

Bookmark the permalink.

Comments are closed.